Syyskuu on lasten syöpien tietoisuuskuukausi

Aamu Säätiön mainos poistuu näkyvistä lahjoitus kerrallaan

Syyskuu on Kultanauha-kuukausi eli kansainvälinen lasten syöpien teemakuukausi. Katukuvassa tai sosiaalisessa mediassa voi nyt kohdata Suomen Lasten Syöpäsäätiö Aamun mainoksen, jossa on kuva 8-vuotiaan Ellan leukemiasolusta.

 

Jokaista Aamu Säätiölle tehtyä lahjoitusta kohden syöpäsolua kuvaavasta mainoksesta poistuu reaaliaikaisesti lahjoitussummaa vastaava osa. Myös oikeassa elämässä tutkimustyön rahoituksen turvaaminen on paras keino saada syöpäsolut häviämään. Kuten syöpätutkimuksessa, myös tässä mainoksessa hyödynnetään oman alansa viimeisintä teknologiaa ja tietotaitoa.

”Syksy on vilkasta aikaa erilaisille hyväntekeväisyyskampanjoille. Niinpä resursseiltaan pienemmän toimijan kuten Aamun, pitää käyttää luovuutta ja kekseliäisyyttä tullakseen huomatuksi, ja saadakseen äänensä kuuluviin tärkeän asian, eli lasten syöpien tutkimuksen puolesta. Meillä ei ole tiedossa, että vastaavaa reaaliaikaisesti yksittäisiin lahjoituksiin reagoivaa mainosta olisi tehty vielä missään”, Aamu Säätiön asiamies Laura Paasio kommentoi.

”Ihmisinä me pyrimme välttelemään ikävien asioiden näkemistä. Nostamalla mainokseen kuvan kuvitteellisen pienen tytön leukemiasolusta aiheutamme varmasti joillekin epämukavuutta. Tarjoamme samalla mahdollisuuden poistaa kuvan silmistä, ja mikä parasta, auttaa poistamaan itse syöpää”, N2 Creativen suunnittelijat Pasi Lindqvist ja Miikka Saari kertovat.

8-vuotias Ella on kuvitteellinen hahmo, joka on koostettu lääkäreiltä saaduista potilaskertomuksista.

Lähes joka toinen päivä suomalainen lapsi sairastuu syöpään

“Lasten syövistä tiedetään edelleen liian vähän. Suomessa syöpään sairastuu noin 150 alle 15-vuotiasta lasta vuosittain, joista edelleen joka viides lapsi menehtyy. Lisäksi syövästä selvinneistä lapsista yli 60 prosenttia kärsii jossain elämän vaiheessa syövän tai syöpähoitojen aiheuttamista myöhäishaitoista, eivätkä näin ollen pääse elämään tervettä aikuisuutta”, Paasio sanoo.

Ulkomainonnassa näkyvän QR-koodin lisäksi lahjoituksen voi tehdä osoitteessa poistatamamainos.fi.

Suomen Lasten Syöpäsäätiö Aamun tavoitteena on saavuttaa maailman paras syöpähoito, jotta kaikki sairastuneet lapset selviäisivät ja heillä olisi terve aikuisuus. Säätiö kerää varoja ja kohdistaa ne lasten syöpähoitojen tutkimukseen ja kehitykseen.

Kampanja on syntynyt Aamu Säätiön, N2 Creativen, Inuits Interactiven, JcDecauxin, Mediateon ja Amos Rexin yhteistyönä.